دیده‌بان حقوق بشر: انتخابات عادلانه در ایران غیرممکن است
نوشته شده توسط : zwembril
دیده بان حقوق بشر

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از شیوه رد صلاحیت نامزدها و زندانی کردن رهبران اصلاحات در ایران انتقاد کرد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر برگزاری "انتخابات عادلانه" در ایران را به "دلیل رد صلاحیت‌های خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های شدید"، غیرممکن توصیف کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که روز پنجشنبه اول مارس، ۱۱ اسفند در سایت این سازمان منتشر شده، آمده است که "رد صلاحیت‌های خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های به شدت ناعادلانه" در ایران برگزاری انتخابات آزادانه را در این کشور غیرممکن کرده است.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشرگفت: "مقامات ایرانی با رد صلاحیت نامزدها و زندانی کردن خودسرانه افراد کلیدی جنبش اصلاحات، صحنه را به دلخواه خود تنظیم کرده اند. هیچ گونه شفافیتی در مورد روند تصفیه و گزینش نامزدها در انتخابات وجود ندارد."

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده که در قوانین تعریف شده انتخاباتی ایران برخی معیارها مثل محدودیت سنی و شرایط تحصیلی برای تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات دقیق است، اما "سایر معیارها بسیار مبهم‌اند و به مقامات اجازه می‌دهد که دست به اقدامات خوسرانه و کلی بزنند."

در همین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که از ۵ هزار و ۳۸۲ نفری که برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند، در نهایت ۳ هزارو ۴۶۷ نفر صلاحیتشان مورد تائید قرار گرفته است.

او گفت: "بیش از ۷۰ درصد از کسانی که اسامی آنها به شورای نگهبان ارسال شده، صلاحیت‌شان مورد تائید قرار گرفته و کمتر از ۲۳ درصد رد صلاحیت شده‌اند."

به گفته آقای کدخدایی، ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم صلاحیتشان در این دوره از انتخابات رد شده است که "۳ نفر آنها با اختلاس سه هزار میلیاردی رابطه داشته‌اند و بقیه هم صلاحیت‌های لازم برای ورود به مجلس نهم را نداشته اند."

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به رد صلاحیت ده‌ها تن از نمایندگان فعلی مجلس ایران "به دلیل عدم پایبندی به اسلام و قانون اساسی" آمده است که تعدادی از این نمایندگان از "منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند."

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده، علت رد صلاحیت او "وابستگی و حمایت وی از یک حزب، سازمان و گروه غیرقانونی" عنوان شده است و مقامات توضیح بیشتری ارائه نداده اند.

بیش از یک سال است که دستگاه قضایی ایران جبهه مشارکت اسلامی ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب اصلی اصلاح طلب در این کشور را منحل و فعالیت آنها را غیرقانونی اعلام کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که انتخابات فردا در حالی اجرا می‌شود که اصلاح طلبان و فعالان مخالف دولت ایران، "که برخی از آنها در حال حاضر در زندان هستند"، اعلام کرده‌اند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.

آقای استورک در پایان بیانیه با اشاره به انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ در ایران و اعتراض "میلیون‌ها ایرانی با شعار رای من کجاست؟" گفت: "این واژه‌ها هنوز هم طنین اندازند و یادآور آن است که دولت ایران در عزم خود مبنی بر انکار حق افراد برای تصمیم گیری در مورد آینده‌شان مصمم است."

ابراز تاسف سازمان گزارشگران بدون مرز از "سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها"

سازمان گزارشگران بدون مرز، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که "بازداشت‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران، توقیف مطبوعات و سایت‌های خبری، ارسال پارازیت روی امواج رسانه‌های ماهواره‌ای و سرکوب نظرات انتقادی، برگزاری انتخابات آزاد" را در ایران ناممکن می‌کند.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه که در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس ایران، منتشر شده است، از "سانسور تحمیل شده بر رسانه‌های ایران" ابراز تاسف کرده است.

دراین بیانیه آمده است: "۴۸ میلیون ایرانی که برای انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰، به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده اند از اطلاع رسانی مستقل و لازم برای انتخابات محروم شده اند."

گزارشگران بدون مرز نوشته است که حکومت ایران به رسانه‌های این کشور دستور داده است که فقط مطالبی را منتشر کنند که "مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کند" و درباره "پیروزی بزرگ مردم در انتخابات" بنویسند.

در این بیانیه همچنین آمده: "بسیاری از خبرنگاران خارجی موفق به دریافت ویزا برای ورود به ایران و پوشش خبری انتخابات نشده اند و با وجود ارائه درخواست از هفته‌‌ها پیش، سفارتخا‌نه‌های جمهوری اسلامی، سه روز پیش از انتخابات گذرنامه‌های آنها را بدون هیچ توضیحی پس داده اند."

این در حالی است که وزارت ارشاد ایران اعلام کرده است که تا روز پنجشنبه، ۸۰ فقره روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران ۵۳ رسانه خارجی صادر شده است.

از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مقامات جمهوری اسلامی شماری از رسانه‌های بین المللی را به برانگیختن اعتراضات انتخاباتی متهم کرده است.

دولت ایران همچنین محدودیت‌هایی را برای فعالیت خبرنگاران خارجی در این کشور وضع کرده است.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ا یران روز جمعه ۱۲ اسفندماه در سراسر این کشور برگزار می‌شود.





:: برچسب‌ها: دوستان , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: